OVER ONS

Onze vereniging bestaat al vanaf 1926. Daarmee is het een van de oudste kampeerverenigingen van Nederland. De oprichters van de vereniging, in de volksmond R.A.Z. genoemd, wilden opkomen voor de gemeenschappelijke belangen van de kampeerders in Hoek van Holland.

Geschiedenis

In 1926 besloot een groep kampeerders om ‘De Vereeniging van Kampeerders Rotterdam aan Zee’ op te richten. Eerdere pogingen waren op niets uitgelopen, maar op 23 september 1926 was de oprichting van R.A.Z. uiteindelijk een feit. Het eerste bestuur bestond uit voorzitter Willem van der Vlerk, bewoner van de R.A.Z. straat, secretaris Arie de Graaf, penningmeester J. van Putten en de commissarissen B. Brussé en A. Verhagen.
In 1930 kreeg onze vereniging haar eigen verenigingsblad. Dat heette ‘Orgaan van de Vereeniging van Kampeerders Rotterdam aan Zee’. In het blad stond informatie over wat er speelde op het kampeerterrein, ingezonden stukjes en advertenties. De vereniging kende een groeiend aantal leden. Zo hadden we bijvoorbeeld in 1933 al 425 leden.
In 1930 kregen we ook ons eigen gebouwtje. Hier kon het toenmalige bestuur haar leden te woord staan. Maar het werd vooral gebruikt als opbergruimte voor het spelmateriaal van de kinderen. Het clubgebouw werd geopend op 26 juli 1930 en bevond zich in de Winkelstraat. Om de verbondenheid met de stad Rotterdam te tonen hees één van de bestuursleden de Rotterdamse vlag op het gebouw. Een jaar later kregen we van onze damesleden ook onze eigen vlag. Zij hadden geld ingezameld om het doek te maken als symbool van eenheid onder de kampeerders. Ook bij de grote wandeltochten naar onder meer het Staalduinse Bos, werden de verenigingsvlaggen van de vereniging meegenomen.
Nu, bijna honderd jaar later, is het doel nog steeds het behartigen van de recreanten. Ook proberen we met activiteiten het verblijf op recreatieoord Hoek van Holland voor onze leden zo aangenaam mogelijk te maken.
Bron: De houten kampeerstad van Rotterdam aan zee (deel 1)

VERENIGING VAN KAMPEERDERS ROTTERDAM AAN ZEE

Wierstraat 100